mandag den 8. juni 2009

Kultur - museums opgave/ didaktiske overvejelser

Jeg har "opdaget" et skønt sted: KALVØ ved Genner Bugt.


Et fantastisk fredfyldt og naturskønt område, som man hurtig bliver draget af. Jeg blev ved første øjekast dybt facineret af træerne, som både er skabt af mennesket men også af naturen selv. Jeg lader følgende billeder tale for sig selv:


Hermed et link, som fortæller lidt mere om denne skønne ø: http://www.aabenraa.dk/files/Filarkiv%20-%20doc%20-%20xls%20-%20pdf/Natur/Publikationer%20og%20foldere/Kalv%C3%B8%202007.pdf

Jeg vil ihvertfald opfordre jer alle til at tage madkurven med og opleve dette fantastiske sted:-)

DIDAKTISKE OVERVEJELSER
Mit besøg på Kalvø gav anledning til overvejelser omkring, hvorledes man konstruktivt kan bruge denne naturoplevelse i forhold til eksempelvis SFO børn i alderen 7-10 år. På baggrund af dette har jeg gjort mig følgende didaktiske overvejelser:

Hvad (aktivitet og fokusområde).
Hvorfor (pædagogisk mål og begrundelse).
Hvordan (metode og planlægning).
Pædagogens rolle.

Fokus området vil være at give børnene en kulturel oplevelse af naturen og den kreative/ kunstneriske måde hvorledes denne også kan bruges på.

Ifølge Howard Gardners begreb om den naturalistisk intelligens, har mennesket en medfødt evne til at ordne og systematisere enhver ting vi sanser, hvorved det er let for mennesket at genkende og gruppere i naturen[1].

Ud fra min viden om ”den naturalistiske intelligens” vil jeg tage udgangspunkt i Stenparken på Kalvø, hvor der er flere forskellige arter af sten og træskulpturer.

Mit mål er at gøre børnene bevidste om, at sten er andet end dem vi har i indkørslen, dem vi kan finde ved stranden og ligeledes at træer kan være andet end dem der står i skoven.

Jeg vil vise børnene de forskellige træer, både dem som er udformet ved hjælp af mennesket og dem som er skabt af naturen. Ved at føle og se disse ”skulpturer” håber jeg, at børnenes egen kreativitet kan blive aktiveret. Jeg ønsker at skabe en interesse for hvorledes man kan bruge naturen i dagligdagen.

Jeg vil fortælle om hvor stenene kommer fra, hvor gamle de er og opfordre børnene til at føle på stenene og lugte til dem, således at flest mulige sanser er i spil.
I forberedelsesfasen til museumsbesøget vil jeg fortælle børnene, hvad vi skal ud og se og hvad vi skal bruge det til når vi kommer hjem.

Jeg vil så vidt muligt, lade børnene udforske øen på deres præmisser/i deres øjenhøjde. Dog vil jeg ved Stenparken være den styrende i aktiviteten, ved at udstikke nogle rammer, indenfor hvilke børnene skal agere, således at strukturen i forløbet bevares.

Efter turen, vil jeg bede børnene samle grene, sten og lignende, som skal være fundamentet for kreative udfoldelser. Vi vil i fællesskab skabe forskellige kunstneriske skulpturer, såsom lysestager, skåle, træmænd og meget andet.

For at kunne fastholde alle de visuelle indtryk børnene får i løbet af dagen, vil jeg medbringe et kamera og tage billeder af de forskellige sten og træer. Disse vil jeg lime på en planche.

Min rolle i forløbet vil være at være den ledende faktor i de praktiske forløb, samtidig med at jeg vil udfordre børnene til at bruge deres fantasi og kreativitet. Jeg vil skabe et rum, hvori ”alt” kan lade sig gøre med henblik på hvor børnenes kreativitet fører dem hen.
Mit mål vil være nået når børnene viser interesse for hvad sten og træ kan bruges til og når de kommer med idéer til hvad de selv vil lave.


[1] ”Natur og miljø i pædagogisk arbejde” s. 30

Ingen kommentarer:

Send en kommentar